Dansk Erhvervsoptik

Briller og bevægelse

Uden de rigtige briller ser vi med kroppen, altså med skæve og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.

Derfor er de rigtige briller en forudsætning for et godt arbejdsmiljø. Men du kan ikke brille dig til et godt arbejdsmiljø.

Der er to faktorer, som er helt afgørende at huske på, når vi taler øjne, syn og det gode arbejdsmiljø:

1. Synet er sans nr. 1 – kan du ikke se, så kommer du til det, og kroppen betaler prisen. Her kan brillen og indstillingen af skærmen(e) gøre en forskel. 

2. Øjnene har brug for hyppige pauser og korte ophold væk fra skærmen – helst hver halve time. Her hjælper brillen ikke – her er du afhængig af dine vaner ved skrivebordet og arbejdskulturen på kontoret.  

Et godt arbejdsliv kræver også sunde vaner

En god arbejdsdag ved skrivebordet handler om mere end det rette udstyr og den rette arbejdsstilling. Det handler om din energi ved skrivebordet. Din energi stiger i takt med din evne til at skabe den rette balance mellem arbejde, bevægelse og restitution. Med gode vaner kan du skabe netop den balance.

Pauserne er vigtigt for din krop og din hjerne – og mindst lige så vigtige for øjnene.

Slip Stolen og få mere energi foran skærmen
Slip Stolen konceptet er din korteste genvej til sunde vaner, glade medarbejdere og mere trivsel.  Og du kan se resultatet direkte på bundlinjen. Dansk ErhvervsOptik samarbejder med Slip Stolen om det gode arbejdsliv.

Slip Stolen handler om at ændre vaner sammen
Når vi slipper stolen, begynder at stå op og bevæge os mere, finder vi glæde, sundhed og produktivitet på arbejdspladsen. Det bliver en holdindsats, som knytter os sammen og styrker arbejdspladsens kultur. Kort sagt kan vi forbedre en række punkter, der gør vores hverdag bedre og mere produktiv.

  • Mere sundhed og trivsel
  • Mere fællesskab og kultur
  • Større produktivitet og overskud

Det bedste ved det hele er, at det er en simpel løsning med stor effekt.

Få flere tips og ideer til at slippe stolen
Fysioterapeut og forfatter til bogen ”Slip stolen – for hjernens skyld”, Lone Østergaard, har defineret en meget enkel og nem metode til at optimere dit arbejdsmiljø ved skrivebordsarbejde. Lone Østergaards metode bygger på forskning fra Alan Hedge, professor ved Institut for Design og Miljøanalyse på Cornell University i New York, USA.

Vil du høre om Slip Stolen og det gode arbejdsliv?