Dansk Erhvervsoptik

Virksomheder vælger nem løsning med skærmbriller til medarbejderne

Stadig flere virksomheder vælger at tilbyde medarbejderne skærmbriller i en ”plug and play” løsning. Virksomhederne indgår aftale med foreningen Dansk ErhvervsOptik, der som medlemmer har de fleste danske optikere både i og udenfor kæderne.

Dansk ErhvervsOptik indgår firmaaftaler om skærmbriller på vegne af 450 optikere rundt om i landet. For virksomhederne er der mange fordele ved at gå ind i en firmaaftale med optikernes forening. Løsningen passer til alle virksomhedens medarbejdere, så virksomheden undgår at skulle tage stilling til hver enkelt medarbejders ønske om skærmbriller.

– Vi gør det nemt for virksomheden at købe skærmbriller til medarbejderne. Det er smidigt og gnidningsfrit for arbejdsgivere, som ikke skal bruge mere tid, når de først har indgået en aftale med os. Vi har kæmpestort net af forhandlere, men der er kun én enkelt fakturerings-vej, fortæller optometrist Nana Lannik, der er leder af Dansk ErhvervsOptik.

Samme aftale i hele Danmark

Med 450 medlemsbutikker tilknyttet Dansk ErhvervsOptik rundt om i landet, vil de fleste medarbejdere kunne besøge en optiker i nærheden af bopælen eller arbejdspladsen. Se her hvor foreningen har medlemmer.

Hvis en virksomhed har flere lokationer rundt om Danmark, så vil medarbejderne hos optikere i forskellige byer stadig møde det samme setup som følge af firmaaftalen.

– Der vil for medarbejderen være et stort udvalg af stel at vælge mellem, da det er mange forskellige private optikere og kæder, der byder ind i den her aftale, forklarer lederen af Dansk ErhvervsOptik.

Medarbejdere med behov for skærmbriller kan finde meget forskellige brillestel hos de mange butikker tilknyttet Dansk ErhvervsOptik.

Bevidste arbejdsgivere

Dansk ErhvervsOptik har i de seneste ti år oplevet en fordobling af antallet af virksomheder, der tegner en firmaaftale gennem foreningen.

– Jeg tror, det skyldes, at arbejdsgivere er blevet mere bevidste om at skabe gode arbejdspladser og et godt arbejdsmiljø. Virksomheden tager sit ansvar for, at medarbejdere kan se deres skærme, og virksomhederne er klar over, at de skal afholde udgiften til skærmbriller, siger Nana Lannik.

Virksomheden skal betale

Firmaaftalen med Dansk ErhvervsOptik sikrer, at arbejdsgiverne følger Arbejdstilsynets vejledning om skærmarbejde.

Ansatte har ret til en undersøgelse af synet, hvis de oplever synsproblemer eller øjengener og arbejder ved skærm regelmæssigt og mere end to timer dagligt. Hvis medarbejderen har brug for en skærmbrille, skal den betales af virksomheden.

Optikerne i foreningen sørger for, at brillerne rent faktisk er til skærmbrug og ikke private briller.

– Det er ikke en tilskudsordning til private briller, det er en arbejdsbrille, virksomheden køber til sine medarbejdere for at skabe de bedste betingelser ved skærmarbejde, siger lederen af Dansk ErhvervsOptik, Nana Lannik.

Nana Lannik – optometrist og leder af Dansk ErhvervsOptik.

Skærmbriller efter 40 år

Det er som regel medarbejdere på over 40 år, der har brug for en skærmbrille til det belastende arbejde ved computerskærmen. Forkerte briller tvinger kroppen ud i arbejdsstillinger, som giver belastning og slid i løbet af de mange timer ved skærmen. De rigtige skærmbriller forebygger arbejdsskader og giver effektive og tilfredse medarbejdere.

Danske virksomheder skal ifølge lovgivningen også tilbyde medarbejdere sikkerhedsbriller, når arbejdet kræver det. Det ligeledes muligt at indgå firmaaftale om sikkerhedsbriller gennem Dansk ErhvervsOptik.

Læs mere om Dansk ErhvervsOptiks firmaaftale.